Upea MM-reissu takana

Eilen illalla puoli yhdeksän aikaan saavuttiin piiitkän ajomatkan jälkeen kotiin! Mittariin kertyi koko reissun aikana yhteensä yli 5600 kilsaa.

Matka sujui oikein mukavasti Etelä-Saksasta kotiin asti. Torstaiaamuna heräiltiin aikaisin, pakattiin romppeet autoon ja lähdettiin ajelemaan Dachsbergistä kohti Lyypekkiä. Täytyy sanoa, että oli kyllä tosi haikea fiilis lähteä. Kymmenen päivän jälkeen majapaikka tuntui jo tosi kotoisalta. Eikä yhtään helpottanut, että aamu valkeni täydellisen upeana – lumi kimalsi aamuauringossa ja alpit näyttäytyi taas horisontissa! Alkumatkasta pitikin pysähdellä aika tiuhaan ikuistamaan vielä viimeiset kuvat mahtavista maisemista. Syömässä pysähdyttiin Keski-Saksassa Gießenissä, jossa sattumalta löydettiin hieno ravintola talon 14. kerroksesta! Vielä noin 100km ennen Lyypekkiä oli hieman jännitystä – oltiin väsyneinä ajeltu menemään ja yhtäkkiä hoksattiin, että tankillisella ajaa enää 40km. Eikä huoltiksia missään! Ajettiin motarilta alas ja päädyttiin pyörimään pienille syrjäkylille, josta monen mutkan jälkeen löydettiin lopulta huoltis, joka oli vielä 10min auki ja saatiin tankattua! Lyypekissä oltiin perillä illalla myöhään ja majoituttiin samaan hotelliin kuin menomatkallakin.

Lyypekistä startattiin perjantaiaamuna jo viiden maissa, että varmasti keretään illaksi Tukholmaan, kun hotellin vastaanotossa varoittelivat Puttgardenin sataman aamuruuhkista. No, satamassa meidän edessä jonossa oli peräti kolme autoa. Mutta oltiinpa ainakin ajoissa! Tanskan läpi ajettaessa päätettiin käydä pikaisesti pyörähtämässä Kööpenhaminassa, kun aikaa nyt oli niin reilusti. Ruotsin läpi ajettiin aika reippaasti ilman turhia pysähtelyjä, mitä nyt kierrettiin yksi nähtävyys (Brahehusin raunio). Ja siis todella kirjaimellisesti kierrettiin – tuli ajettua se vahingossa kaukaa ohi eikä siltä puolen ollut tietä lähemmäksi :D Tukholmassa oltiin hyvissä ajoin. Yö meni laivassa ja eilen ajettiin tylsän harmaa pätkä Turusta Ouluun. On tämä Suomi kyllä aika ankean näkönen, kun pari viikkoa ehti tottua Saksan upeisiin maisemiin!

Vaikka fiilis on haikea, oli silti mukava päästä saunaan ja omaan sänkyyn! Reissu oli onnistunut ja mukava. Kisailun ohessa kerettiin viettää myös rentoja lomailupäiviä – nauttia upeista maisemista, käydä tosi monessa hienossa paikassa ja viettää kivaa aikaa yhdessä V-P:n ja koirien kanssa! Oli kertakaikkisen mahtavaa kisata MM-koissa Bernaun hienoissa maisemissa ja aina yhtä mukavaa on nähdä valjakkourheilija-tuttuja ja tutustua uusiin ihmisiin ympäri maailmaa! Saatiin paljon hienoja kokemuksia ja muun muassa suksien laitosta haastavissa oloissa opittiin kovasti uutta! Olen kyllä vilpittömän iloinen tuloksista, mitä kisoista saatiin. Olen tyytyväinen, että jo ensimmäisissä aikuisten MM-kisoissa kykenin nousemaan neljän parhaan joukkoon!

Nyt suunnataan katseet sitten tulevaan! Ens viikonloppuna kisataan Taivalvaaralla koirahiidon ja yhdistetyn SM-mitaleista. Siitä viikko eteenpäin on Jämillä Palveluskoiraliiton SM, mikäli lunta riittää. Maaliskuun lopussa kisaillaan vielä Pohjoismaidenmestaruuksista Ruotsin Kiirunassa, mikäli hyviä reeniolosuhteita riittää ja Artun kunto saadaan pidettyä hyvänä! Kovasti odotan toki myös tulevaa kautta, sillä EM-kisat kilpaillaan ensi talvena Norjassa! Hienot kisat varmasti tulossa… :)

Viimeisen aamun näkymä makkarin ikkunasta, voi että tuleekin ikävä tätä maisemaa!

St. Blasien

Ulkoilua Tanskassa

Ruokatauko Tanskassa

Kööpenhamina

Koirat purkamassa energiaa Ruotsissa Grännassa :)

Väsyneet reissaajat laivalla herkuttelemassa :)

Koirillakin uni maistui laivalla!

Saara Loukkola

Iiläinen valjakkourheilija.

Latest posts by Saara Loukkola (see all)